قطع آب کم مشعل را خاموش می کند یا سوخت دیگ بخار را هنگامی که سطح آب به زیر یک نقطه تنظیم کاهش می یابد خاموش می کند. دیگ بخار خشک می تواند پاره شود یا دچار خرابی قابل توجهی شود. قطع آب کم یکی دیگر از ویژگی های ایمنی است که در دیگ بخار تعبیه شده است تا از آسیب و آسیب به دیگ بخار جلوگیری کند. آنها جزء معمولی ساخت دیگ هستند و در دیگ های بخار و دستگاه های هیدرونیک نصب می شوند تا در صورت از دست دادن آب، دیگ را خاموش کنند.

عملکرد سنتی دیگ های بخار این است که به عنوان گرمایش مرکزی برای خانه ها، ادارات، مشاغل، بیمارستان ها و سایر امکانات استفاده می شود. صرف نظر از جایی که از آنها استفاده می شود، همه دیگ ها عملکردها و مکانیسم های اساسی یکسانی دارند که به عنوان یک فرآیند احتراق تولید گرمای محدود عمل می کنند.
انواع مختلفی از سوخت برای تولید گرما در دیگ بخار برای احتراق مشعل استفاده می شود. گرمای ایجاد شده با استفاده از پمپ ها و مبدل های حرارتی در سیستم حرکت می کند. به منظور تخصصی کردن عملکرد دیگ بخار، مکانیسم های کنترلی اضافی اضافه شده است.
آکواریوم ها از دیگ های بخار برای تامین انرژی خود استفاده می کنند. بسیاری از مخازن مورد نیاز برای راه اندازی یک آکواریوم باید دمای آب و شرایط آب را به دقت تنظیم کنند تا از گونه های گسترده ای از گونه های موجود در نمایش محافظت شود. دیگ های بخار گازدار با مبدل های حرارتی برای تنظیم مخازن آب شیرین و شور و همچنین تامین جریان های آب و موج های آب برای ایجاد محیط هایی شبیه اقیانوس استفاده می شوند.
پاستوریزه شدن نیازمند حرارت دادن محصولات در دمای تعیین شده برای از بین بردن عوامل بیماری زا است. اگر دما دقیقاً کنترل نشود، طعم محصول نهایی می تواند آسیب ببیند. آبجوسازان و تقطیرکنندگان از گرمای بخار کم فشار برای تولید دسته های ثابت با هزینه کم استفاده می کنند. تولیدکنندگان لبنیات از دیگ های بخار برای تمیز کردن و پاکسازی استفاده می کنند.
آزمایشگاه‌های پردیس‌های کالج هنگام آزمایش و آزمایش از هوای خروجی استفاده می‌کنند. برای دوباره پر کردن هوای تخلیه شده، آزمایش‌کنندگان هوای بیرون را وارد می‌کنند که می‌تواند سرد باشد، بنابراین نیاز به گرم کردن دارند. از آنجایی که آزمایشگاه ها بزرگ و جادار هستند، مقدار زیادی گرما برای گرم کردن آنها مورد نیاز است. به منظور رفع نیاز، دانشگاه ها و کالج ها از دیگ بخار کم فشار استفاده می کنند.